Reklama
 
Blog | Aleš Tůma

Myšlenkovej bramborák (aneb proč nejsme komsomolci)

Tímto se zcela otevřeně a veřejně přiznávám: nic nevím!

Nevím, jak bude zítra vypadat devizový trh nebo za rok "růst ekonomiky"; nevím, kolik by se u nás mělo vypěstovat pšenice nebo okurek; nevím, jaká je "správná" cena za MS Windows; nevím, jaká modlitba vám zajistí věčné spasení; nevím, co a jak nejlépe učit děti na základní škole; nevím, jestli je lepší český nebo americký film; nevím, kolik bychom měli mít v Česku lékárníků. Vím prostě a jednoduše velký kulový.

A proč to píšu? Jeden laskavý čtenář mi vytkl, že nic neznám, nic neumím, ale všechno vím nejlíp, a řídil bych zeměkouli. Rád bych ho tedy tímto ujistil, že nevím zhola nic. A proto říkám laissez faire. Nechte být! Svět se točí sám, lidé sami usilují o svoje štěstí. Socialisté, ne liberálové, předstírají, že oni jsou ti osvícení, kdo dokáže napravit svět a naplánovat ideální společnost.

"Jestli jsem na neco skutecne alergicky, jsou to mladi a nadejni komsomolci, at uz pravi ci levi," vmetl mi do tváře onen čtenář. Jelikož podobné nesmyslné přirovnání liberálů k marxistům a spol. neslyším poprvé, soudím, že je užitečné mít tady tento post. Zkrátka aby nevznikla nějaká mýlka. Kromě toho se mými argumenty mohou inspirovat další naivní modří komsomolci:) Jaký je tedy rozdíl mezi marxisty & spol. a liberály?

Reklama

marx_vs_mises.jpg

Marxisté se mýlí, liberálové mají pravdu.

Ehm, to asi není uspokojivá odpověď, půjdu na to jinak. Čtenář mi kupříkladu vytýká, že "redukuji fungování lidské společnosti pouze na finanční toky". Bum bác, první nesmysl. Materiální základnu a duchovní nadstavbu společnosti rozlišoval Marx, liberálové dělají pravý opak. Že se nejčastěji na blogu zabývám nějakými zásahy do trhů a ekonomickými otázkami vůbec, je spíš shoda okolností. Konec konců, ekonomie je můj studijní obor. Kupříkladu náboženství tu neřeším, díky Bohu jsem ateista. Ohledně podstaty ekonomie si nebudu přidělávat práci a odkážu vás na třeba příspěvek mladého nadějného maoisty liberála Dana o tom, že Ekonomie není věda o penězích.

Liberálové také netvrdí, že nastolení liberálního řádu bude znamenat konec dějin, tedy že lidská společnost dosáhne ideálního stavu, kdy nebude docházet k podvodům, krádežím, teroristickým útokům, tornádům a pršení žab. Opakuji: liberálové se nesnaží přetvořit člověka. Pouze tvrdí (často za pomoci ekonomického uvažování): za předpokladu, že lidé jsou takoví a makoví, opatření Y způsobí společenský chaos, naopak X je v souladu s řádem svobodné společnosti, a proto je X dobré, šoudruzi.

Od marxistů se liberálové liší i v tom, že svoje ideje nikomu nevnucují násilím. Dobře soudruzi, klidně si přerozdělujte. Ale mně z toho vynechte. Vynechte z toho každého, kdo se k vám dobrovolně nepřipojí. (Čímž se dostávám k tvrzení, že pokud není morální, aby se soudruh B dohodl se soudruhem C, že panu A ve veřejném zájmu seberou pozemek, zjevně to nemůže být morální ani tehdy, když tak učiní instituce zvaná parlament).

Ale co když svému čtenáři křivdím? Třeba chtěl ke komsomolcům přirovnat jen zápal, se kterým já a další bloggeři prosazujeme myšlenky liberalismu. Hmm, tak se občas trochu rozohním, no. A co jako má bejt?:) Spíše se ale bráním oprávněně, protože ten můj laskavý, kultivovaný a vzdělaný čtenář má zjevně guláš v pojmech. Kromě toho, že jsem komsomolec, jsem údajně i "konkurence pánů Macha a Jocha". V jistém smyslu jim já a kolegové bloggeři skutečně konkurujeme. Důvod, proč se konzervativci v ekonomické oblasti shodnou s liberály, ovšem je, že si půjčili jejich ekonomické názory (bez urážky, milé konzervy:) Rozdíly mezi liberály a konzervativci jsou ale dost zásadní.

Málem bych zapomněl, my liberálně smýšlející mladí naivkové jsme se údajně provinili tím, že pojem svoboda zaměňujeme za volný obchod. Vzdělaný čtenář samozřejmě sezná, že to je liché tvrzení, protože zná liberální pojetí svobody coby možnosti usilovat o svoje štěstí libovolným nenásilným způsobem. Jako učedník v ekonomickém řemesle se často zabývám svobodou obchodu, pravda. Ale svoboda osobní a svoboda ekonomická jsou nedílně spojené; lépe řečeno, svoboda je jen jedna.

Jestli jste čekali nějaký hlubokomyslný závěr, čekali jste marně. Tohle byl spíše takový slepenec postřehů než normální post, a navíc už je pozdě a jdu spát. Před spaním si ještě přečtu kus naší svaté knihy, Kapitálu kus Ekonomie státních zásahů od Marxe od Rothbarda.

PS: výraz myšlenkovej brambrorák použitý v titulku myslím dobře vystihuje logickou konzistentnost argumentů mnoha kritiků liberalismu. Toto spojení pochází z jednoho textu skupiny Pražský výběr, tak doufám, že mě Kocáb nezažaluje o 200 tisíc.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama