Ceny
ropy a benzínu rostou, protestovat začínají už i čeští
dopravci. Mně ale zaujala perlička z opačné strany
zeměkoule.
Mexická
vláda v bohulibé snaze ulevit svým občanům
ceny paliv dotuje. S rostoucími cenami se ovšem rozmáhá nový byznys. Ano, tušíte správně:
podnikaví Mexičané (i Američané) palivo "pašují" do Spojených států, kde je se
ziskem prodávají. (Totéž dělají na
opačné straně Mexika Guatemalané.)
Nafta
je v USA prý dokonce dvakrát dražší než v
Mexiku, takže to rozhodně slibuje zajímavý výdělek.
U
některých mexických čerpacích stanic způsobil čilý
obchod nedostatek benzínu. Kdo by to byl čekal, že ano. Ale to je asi nízká cena za sociálně prospěšný program (když nepočítáme těch 20 miliard dolarů (USD), které vláda letos na dotace benzínu utratí).
Cabrónes ve vládě už
samozřejmě usilovně vymýšlejí, jak obchodu zamezit.
Jsem zvědavý, s čím přijdou, ale sotva to bude něco
důmyslnějšího než zákaz vývozu. Potom je ale otázkou času, kdy při nějaké šťáře
na imigranty američtí pohraničníci
odhalí ilegální ropovod…
Také se v Mexiku mohou inspirovat u compañeros z Venezuely, kteří prý jednoduše omezili dodávky benzínu do příhraničních oblastí, odkud se pašuje… i to je přímo esence osvícené sociální politiky.
No a podobný problém teď řeší i Tataři ve vládě Maďarska. Těm podle jedné televizní reportáže přes hranice uniká
nikoli benzín, ale dokonce celá auta. Z daňových
důvodů se totiž Maďarům vyplatí registrovat auta (zejména ta dražší) na Slovensku a jezdit poté se slovenskou SPZ. I když na tom sotva bude cokoli ilegálního, Tataři už prý "požádali slovenské úřady
o spolupráci."
Ano, správně, Evropu si daňovou
konkurencí rozvracet nedáme!