Reklama
 
Blog | Aleš Tůma

Jednou McDžihád a Zam Zam Colu, prosím

Usáma bin Ládín má nepochybně ve svojí jeskynní knihovničce i manažerské příručky: Al Kájda vykazuje některé typické znaky frančízy.

Pokud jste o franchisingu (nebo frančízingu nebo také franšízingu:) nikdy neslyšeli, tady je definice z knihy Mezinárodní obchodní operace (Machková, Černohlávková a kol., Praha 2000):

"Franchising je smluvní vztah mezi partnery, ve kterém franšizér poskytuje svou značku a právo užívat předmět podnikání své společnosti, tj. poskytuje know-how včetně systému řízení a zabezpečování služeb, a nabyvatel franšízy se zavazuje zaplatit smluvně stanovenou odměnu a dodržovat komerční politiku poskytovatele. Nabyvatel zůstává nezávislým subjektem, zůstává vlastníkem. … Podstatou frachisingu je předání úspěšného konceptu podnikání a možnosti podnikání pod známou značkou. … Franšizér je obvykle významnou a úspěšnou firmou ve svém oboru. Má dobře zpracovanou marketingovou koncepci, kterou uplatňuje v mnoha zemích světa."

Nejznámějším příkladem franchisingu jsou restaurace McDonalds, ale podobně samozřejmě podnikají spousty firem. A zcela zjevně se inspirovala i Al Kájda.

Reklama

Frančizér poskytuje svou značku a právo užívat předmět podnikání: obchodní firma je Al Kájda, předmět podnikání: svatá válka (muslimském světě prodávaná pod značkou džihád, v západním světě jako terorismus).

Možnost podnikat pod známou značkou je jednou z největších výhod pro frančízanty. A vskutku, ke značce Al Kájda se hlásí skupiny fanatiků po celém světě. Jakýkoliv útok má mnohem větší mediální dopad, pokud je proveden renomovaným hráčem v oboru, než pokud jej spáchají nějací neznámí začátečníci. I pokud se k útoku Al Kájda nepřihlásí, stejně se o ní začne spekulovat. To je dáno tím, že Al Kájda je symbolem terorismu (tak jako je McDonalds symbolem fast foodu). Nevím jestli na to existují průzkumy, ale spontánní znalost značky Al Kájda by myslím byla 100%.

Poskytování know-how, včetně systému řízení: sdílení know how mají teroristé zjevně vypracované. Nově naverbovaní zaměstnanci z celého světa se sjíždějí do školících středisek v Afghánistánu, Pákistánu a dalších zemí, kde je jim firemními experty poskytován odpovídající výcvik. Al Kájda ale nezapomíná na heslo "mysli globálně, jednej lokálně": v různých zemích nabízí různé produkty (lišící se použitou technologií zabíjení) a nezapomíná na inovace.

Co se týče poplatků není Al Kájda zřejmě typickou frančízou, protože finanční toky jsou obousměrné. Možná je to ale jenom chytrá obchodní strategie: zainvestujeme trochu do nových poboček, ony nám to časem vrátí.

Jednou z klíčových výhod pro poskytovatele frančízy je, že frančízant podniká na vlastní účet a na vlastní riziko: v případě krachu, selhání nebo dokonce odhalení přidružené teroristické organizace není ohroženo centrum. Dalších výhodou této formy podnikání, kterou uvádí citovaná učebnice, je silná kontraktační pozice. To znamená, že známá globální síť má mnohem snadnější pozici při vyjednávání s obchodními partnery. Na výbušniny se nepochybně poskytují množstevní slevy.

A jak vůbec bin Ládína napadlo budovat frančízingovou organizaci? Franchising je americký vynález, takže bych bych tipoval, že se Usáma inspiroval právě od Američanů, kteří v 80. letech podporovali afghánské mudžáhedíny…

Nejsem ovšem expertem na islám ani na marketing, takže úvahy o cílové skupině Al Kájdy a o dalším vývoji jejího tržního segmentu ponechám odborníkům.